Europejski projekt badawczy THIEC
Projekt ma na celu zbadanie i zrozumienie postaw młodych Europejczyków wobec bolesnej przeszłości, zrozumienie i zbadanie sposobu postrzegania historii oraz jego uwarunkowań. Projekt THIEC bada pojęcie świadomości historycznej wśród europejskiej młodzieży. Kluczowe są trzy grupy problemów:
- Pojęcie odpowiedzialności: czy młodzi ludzie czują się odpowiedzialni za dawne wydarzenia historyczne? Czy historyczne niesprawiedliwości mogą i powinny być naprawione w imię etyki lub moralności politycznej?
- Koncepcja ciągłości: czy młodzi Europejczycy uważają się za związani z bolesną historią swojego narodu? Kto może prosić o przebaczenie i prowadzić politykę przebaczenia?
- Pojęcie względności: czy młodzi Europejczycy mają poczucie odpowiedzialności za nie zawsze chwalebną historię swojego narodu? Jak powinno i czy w ogóle powinno następować rozliczenie z bolesną przeszłością i odpowiedzialnością ? Dlaczego historie napraw krzywd, "przeprosiny" są stają się tak popularne? Jaki jest sens takiego działania?
Aby znaleźć odpowiedzi na powyższe problemy, stosowana jest metoda tzw. zogniskowanego wywiadu grupowego. Polega ona na tym, że moderator prowadzi dyskusję z zaproszonymi respondentami. Grupa dyskusyjna liczy od 4 do 8 osób. Jedna sesja trwa zwykle około 1 godziny. W Polsce badanie obejmie 5 szkół ponadgimnazjalnych. W Zespole Szkół Technicznych im. Mikołaja Kopernika wywiad odbył się 13 czerwca 2012 r. i został przeprowadzony przez dr Małgorzatę Szymczak. Udział w nim wzięli: Aleksandra Rosochacka, Dominik Łagoś, Grzegorz Kowalski (wszyscy z klasy 1 TLW), Dawid Marciniak, Marcin Paszkiewicz (obaj 2 TEG) oraz Dawid Nowak i Wojciech Milak z 3 TS. Uczniów przygotowywała p. Anna Roszak.