Jolanta Jenek - pedagog szkolny

 

ORGANIZACJA PRACY PEDAGOGA SZKOLNEGO 

 

  p.200

 

(aktualizacja od 10 stycznia 2025 r.)

 

Dzień tygodnia

Godziny dyżuru ogólnie

w tym: zajęcia rewalidacyjne

PONIEDZIAŁEK

8:00 – 13:30     

8:00 - 9:00   

WTOREK

8:30 – 13:30    

-

ŚRODA

9:30 - 12:30     

13:30 - 16:30    

13:30 - 14:30

CZWARTEK


8:00 - 14:30                               

8:00 - 9:00 

9:30 - 11:30 

13:30 - 14:30   

PIĄTEK

8:00 – 12:30  

-


Godzina dostępności dla uczniów i rodziców: środa 16:30 - 17:30   (p.200) 

 
 

 

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

☎ 



Zakres działań:

  • diagnozowanie indywidualnych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych uczniów,
  • określanie przyczyn trudności uczniów w funkcjonowaniu i nauce 
  • diagnoza sytuacji wychowawczych w placówce w  celu efektywnego rozwiązywania problemów uczniów, blokujących ich pełny udział w życiu szkoły,
  • podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży
  • podejmowanie i prowadzenie interwencji, a także działań mediacyjnych w sytuacjach kryzysowych,
  • podejmowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów,
  • udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb
  • współpraca z nauczycielami i rodzicami w rozwijaniu możliwości, uzdolnień i predyspozycji indywidualnych uczniów,
  • wsparcie wychowawców i nauczycieli w udzielaniu pomocy pedagogicznej, rozpoznawaniu możliwości psychofizycznych oraz potrzeb uczniów, określaniu źródeł niepowodzeń edukacyjnych uczniów, a także analizowaniu barier utrudniających mu funkcjonowanie w placówce.
  • współpraca z instytucjami wspomagającymi pracę wychowawczą szkoły, m.in. poradniami specjalistycznymi, sądem rodzinnym, policją, ośrodkami interwencji kryzysowych.

 

 

Monika Panfil - pedagog specjalny

 

ORGANIZACJA PRACY PEDAGOGA SZKOLNEGO 

 p.302

godziny pracy:

 

  • poniedziałek 10:00-14:00
  • piątek 12:00-16:00

 

Godzina dostępności dla uczniów i rodziców: piątek 11:00- 12:00
 

Pedagog specjalny ma realizować następujące zadania

Współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami oraz uczniami.

Współpraca ma dotyczyć:

1)  rekomendowania dyrektorowi działań w zakresie zapewniania aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu przedszkola, szkoły i placówki oraz dostępności (według ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami)

2)  prowadzeniu badań i działań diagnostycznych w związku z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia:

  • mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów,
  • przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki,

3)  rozwiązywania problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów,

4) określania niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia;

współpraca z zespołem mającym opracować IPET

Współpraca dotyczy nie tylko opracowania, ale też realizacji programu edukacyjno-terapeutycznego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Dotyczy to także zapewnienia pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów

Wsparcie ma dotyczyć:

  • rozpoznawania przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły lub placówki,
  • udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem,
  • dostosowania sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz jego możliwości psychofizycznych,
  • doboru metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb uczniów.

udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Dotyczy pomocy dla:

  • rodziców,
  • uczniów,
  • nauczycieli

współpraca z innymi podmiotami

Ma ona odbywać się w zależności od potrzeb. Pedagog specjalny będzie współpracował z:

  • poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi,
  • placówkami doskonalenia nauczycieli,
  • innymi przedszkolami, szkołami i placówkami,
  • organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży,
  • dyrektorem,
  • pielęgniarką środowiska nauczania i wychowania lub higienistką szkolną,
  • asystentem edukacji romskiej,
  • pomocą nauczyciela,
  • pracownikiem socjalnym,
  • asystentem rodziny,
  • kuratorem sądowym.

przedstawianie propozycji radzie pedagogicznej

Propozycje mają dotyczyć doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola, szkoły lub placówki w zakresie ww. zadań.

  • rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 22 lipca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2022 r. poz. 1594),
  • rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 22 lipca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2022 r. poz. 1593)