KLIMAT NA CZYTANIE W ZST
Do VI edycji ogólnopolskiej akcji Noc Bibliotek odbywającej się w sobotę 10 października 2020 r. pod hasłem „Klimat na czytanie” włączyli się uczniowie klas pierwszych i drugich już w tygodniu poprzedzającym to wydarzenie. Pokazali, jak ważne i potrzebne są biblioteki. Podjęli wyzwanie, by wspólnie na to twórczo odpowiedzieć i sprawić, by jeszcze więcej ludzi je pokochało i uznało za swoje miejsce, mimo nieco innego ich działania w pandemii. Starali się udowodnić, że nawet w czasie ograniczonych możliwości udziału w życiu kulturalnym, młodzież może sama stać się współtwórcami tej sfery życia społecznego.
Wiadomo przecież, że w sztuce – podanej w przystępnej formie – można szukać wsparcia, wytchnienia, pasji i rozrywki. Dlatego na lekcjach języka polskiego wykonywali prace mające charakter przewodnika po przyjaznej i wspólnej przestrzeni, jaką jest literatura. W plastyczny sposób przypomnieli postaci ze znanych szkolnych lektur – Małego Księcia, Opowieści wigilijnej, Skąpca, Cierpień młodego Wertera, Kamieni na szaniec czy arcydzieła polskiego romantyzmu Dziadów. Pomysłów było wiele - nie zabrakło pejzaży, grafik, rysunków, plakatów czy komiksów. Podsumowaniem akcji była wspólna gra biblioteczna wokół klasyki literackiej „Flirt z klimatem” – tym razem w wersji do samodzielnego uzupełniania o ulubione cytaty i dzielenia się nimi w mediach społecznościowych.
Zapraszamy w tym roku do udziału w akcji „Podziel się książkami” – zachęcającej czytelników do przynoszenia do bibliotek przeczytanych nowości wydawniczych, klasyki i lektur oraz innych poszukiwanych książek.
Sylwia Wiśniewska i Ewa Michalak
JAK SIĘ LATA SAMOLOTEM
W kolejnej części kursu pilotażu nasi uczniowie mogli już poczuć się jak prawdziwi piloci. Podczas prowadzonego na terenie Aeroklubie Ziemi Lubuskiej szkolenia była okazji zasiać za sterami samolotu. Szczegóły wydarzenia zawiera relacja radia Eska - TUTAJ.
DYSLEKSJA INSPIRUJE DO (NIE) ZWYKŁYCH DZIAŁAŃ
W dniach 5-11 października 2020 r. obchodzony jest Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji. Z tej okazji proponuję inne spojrzenie na dysleksję. Tym razem nie jako na problem i trudności w nauce ale jako pakiet zalet inspirujących do (nie) zwykłych działań.
Dysleksja inspiruje do (nie) zwykłych działań – to hasło tegorocznych obchodów.
Specjalista i światowy autorytet w dziedzinie dysleksji Ronald Davis wymienia wiele z naturalnych zdolności dyslektyków, które odpowiednio wspierane mogą zaowocować sukcesami życiowymi w każdej dziedzinie:
„korzystanie z wrodzonej zdolności do przetwarzania i kreowania doznań percepcyjnych,
większa wrażliwość na otoczenie,
większa ciekawość niż u przeciętnego człowieka,
myślenie obrazami, nie słowami,
lepsza intuicja i większa dociekliwość,
myślenie i spostrzeganie polisensoryczne (wykorzystujące wszystkie zmysły),
realistyczne przeżywanie swoich myśli,
żywa wyobraźnia”
(Ronald Davis, Dar dysleksji, 2001, s.25)