Podsumowanie projektu pt: „Kopernik wraca do szkoły” o numerze 2017-1-PL01-KA101-036626 zrealizowanego przez nauczycieli ZST w latach 2017-2019
Zespół Szkół Technicznych jest placówką, która kształci w zawodach: technik logistyk z innowacją wojskową, technik mechanik z innowacją wojskową i technik elektryk. Uczniowie mają możliwość zdobycia wykształcenia ogólnego i kwalifikacji zawodowych oraz uczą się dwóch języków obcych nowożytnych. Ośmiu nauczycieli z naszej placówki, uczący przedmiotów zawodowych i ogólnokształcących, skorzystało z kursów językowych i miało możliwość obserwowania zarządzania projektami w organizacjach przyjmujących, zwiększając swoje kompetencje językowe, przedmiotowe i metodyczne. W głównej mierze byli oni ukierunkowani na osiągnięcie konkretnych umiejętności językowych i zdobycie doświadczenia, informacji, wiedzy, aby zrealizować w przyszłości wyznaczone przez szkołę cele dotyczące integracji europejskiej z innymi placówkami w ramach międzynarodowych projektów. Po powrocie z kursów w oparciu o uzyskaną praktykę i teorię ich zadaniem było stworzenie w naszej macierzystej placówce grupy projektowej i dbanie o przeszkolenie pozostałych nauczycieli. Szkoła ma nadzieję, że nawiązane przez nich na kursie kontakty z innymi nauczycielami umożliwią szkole nawiązanie z ich placówkami współpracy, a tym samym nasza szkoła będzie mogła realizować znacznie więcej projektów europejskich. Nasi nauczyciele zachęcają do przygotowywania projektów interkulturowych, a swoim doświadczeniem i wiedzą doprowadzają do optymalizacji pracy placówki.
Głównymi celami projektu było uczenie się i nauczanie języków obcych, współpraca międzynarodowa na rzecz rozwoju oraz zapewnianie jakości nauczania i zarządzania placówką, i jako takie zostały w pełni zrealizowane. Projekt nastawiony był także na rozwijanie wśród kadry nauczycielskiej wiedzy o różnorodności kultur i języków europejskich oraz nabycie podstawowych umiejętności i kompetencji życiowych niezbędnych dla rozwoju osobistego, przyszłego zatrudnienia i aktywnego obywatelstwa europejskiego. Nauczyciele aktywnie i chętnie uczestniczyli w szkoleniach w organizacjach partnerskich. Działania uczestników związane były z przygotowaniem językowym i kulturowym do mobilności, organizacją samych wyjazdów szkoleniowych oraz upowszechnianiem rezultatów szkoleń w formie sprawozdań, prezentacji i uatrakcyjnianiu realizowanych zajęć.
Szkoła ma nadzieję, że jednym z długotrwałych efektów realizacji projektu „Kopernik wraca do szkoły” jest nawiązanie przez uczestników trwałych kontaktów na rynku międzynarodowym. Uczestnicy mieli okazję poznania życia mieszkańców, kultury i pracy w różnych krajach, zobaczyli, jakie szanse mają nauczyciele na odnalezienie się na europejskim rynku pracy. Realizacja projektu europejskiego w programie POWER wydatnie podniosła rangę i prestiż naszej placówki oświatowej. Organ prowadzący szkołę został poinformowany o efektach zrealizowanego projektu. Szkoła włączyła zdobyte doświadczenie i nabyte kompetencje pracowników uczestniczących w projekcie do planu strategicznego rozwoju szkoły poprzez dzielenie się doświadczeniami z pozostałymi pracownikami ZST, a także z nauczycielami innych placówek, oraz przenoszenie na grunt naszej szkoły dobrych praktyk. Udział w projekcie pozwolił nawiązać współpracę międzynarodową i otworzył placówce możliwości funkcjonowania nawet na rynku europejskim. Umieszczenie informacji na stronie internetowej szkoły oraz na szkolnych profilach na Facebooku i Instagramie otwiera dostęp osobom związanym z placówką (nauczyciele, uczniowie, rodzice), a także innym osobom zainteresowanym realizacją projektów partnerskich i poszukujących osób z doświadczeniem w tej dziedzinie. Rezultaty działań związanych z projektem zostały opisane i umieszczone na platformach edukacyjnych Erasmus+ Project Results Platform, EPALE i e-Twinning.
Długoterminową korzyścią niniejszego projektu będzie przygotowanie kolejnych, tym razem skierowanych do uczniów i nauczycieli ZST. Uczestnicy szkoleń mogą w ten sposób w praktyce zastosować wiedzę z zakresu zarządzania projektami i wykorzystać poszerzoną znajomość języków obcych.