15. Bloki i atrybuty


15.1. Bloki
AutoCAD posiada kilka mechanizmów, które umożliwiają zarządzanie obiektami znajdującymi się na rysunku. Bloki umożliwiają łączenie i operowanie obiektami jako składnikami układów złożonych. Blok powstaje przez zgrupowanie wybranych elementów i otrzymuje swoją nazwę. AutoCAD traktuje blok jako jeden element (wyjątek -rozbicie bloku). Blok może zawierać elementy, które były narysowane w wielu różnych warstwach, różnymi kolorami oraz rodzajami linii. Blok zachowuje te informacje w stanie niezmienionym.
W programie wyróżnia się dwa rodzaje bloków:

  • blok wewnętrzny: jest tworzony za pomocą polecenia BLOK; jest dostępny tylko dla danego pliku rysunkowego; nie zapisanie pliku z blokami powoduje skasowanie tych bloków;
  • blok zewnętrzny: jest tworzony za pomocą polecenia PISZBLOK; jest dostępny dla wszystkich plików rysunkowych; może być tworzony bezpośrednio z elementów rysunkowych lub przez przekształcenie bloku wewnętrznego; blok zewnętrzny jest traktowany jak plik rysunkowy i odwrotnie.

Blok tworzy się podając nazwę bloku, jego położenie (w przypadku bloków zewnętrznych), punkt bazowy (punkt wstawienia) oraz elementy wchodzące w skład bloku. Bloki można rozbijać za pomocą polecenia ROZBIJ i wówczas każdy element rysunkowy jest osobnym obiektem.

15.2. Atrybuty
Atrybuty stanowią specjalny rodzaj elementów rysunkowych. Są to informacje tekstowe połączone z blokami znajdującymi się na rysunku. Pozwalają na przypisywaniu blokom zmiennych etykiet np. numer elementu, wartość, cena.
Atrybuty można tworzyć (definiować) wykorzystując polecenia: ATRDEF (definicja odbywa się w linii poleceń), ODATRDEF (skrót ATR) lub wybierając opcję Blok / Atrybut z menu rozwijanego Rysuj. Przy definicji należy podać nazwę etykiety atrybutu (nie można używać znaku spacji), zgłoszenie (tekst zachęcający do wpisania wartości atrybutu podczas jego wstawiania) oraz wartość (jest to wartość domyślna i wypełnianie tego pola nie jest obowiązkowe). Definiując atrybut należy ustalić styl tekstu, rodzaj justowania oraz położenie na ekranie. Można również określić tryb atrybutu.

Atrybuty można redagować za pomocą polecenia ATRRED, można wówczas zmienić jego wartość, położenie, wysokość, kąt, styl, warstwę i kolor. Do zmiany tylko wartości atrybutu służy polecenie ODATR. Możliwe jest tworzenie wyciągu atrybutów, służy do tego polecenie ODATRWYC lub ATRWYC (komunikacja w linii poleceń).

15.3. Wstawianie bloków
Do wstawiania bloków (bez lub z atrybutami) służą polecenia: WSTAW (komunikacja odbywa się w linii poleceń), ODWSTAW lub wybierając opcję Blok z menu rozwijanego Wstaw. Bloki wewnętrzne dostępne są w "szufladzie" Blok, a zewnętrzne w "szufladzie" Plik. Przy wstawianiu bloku można określić punkt wstawienia, skalę bloku (w osi X i Y) oraz kąt. Możliwe jest wielokrotne wstawianie bloków i ustawianie ich w szyku prostokątnym, służy do tego polecenie WWSTAW.