JAK SKUTECZNIE UCZYĆ SIĘ SŁÓWEK OBCOJĘZYCZNYCH?

W szkole realizujemy projekt: „Kopernik wraca do szkoły”, o numerze 2017-1-PL01-KA101-036626. Działania wdrażane są w okresie 01.10.2017 – 28.02.2019. W okresie wakacji 2018r. część nauczycieli naszej szkoły uczestniczyła w mobilnościach językowych, a podczas praktycznej nauki języków zainteresował ich aspekt: Jak skutecznie uczyć się słówek?

 

Nauka słownictwa to jeden z najważniejszych elementów w nauce języków obcych. Bez znajomości słówek nie jesteśmy w stanie komunikować się z innymi osobami. Nauka słówek obejmuje poznanie nowych wyrazów oraz powtarzanie i utrwalanie tych, które poznaliśmy już wcześniej. Wzbogacenie słownictwa oraz jego powtarzanie odgrywa kluczową rolę w nauce. Po zapoznaniu się z różnymi materiałami metodycznymi, zauważyłyśmy wykorzystywanie następujących metody nauki słownictwa:

Przyklejanie karteczek

Ta metoda nauki słownictwa sprawdza się przede wszystkim dla osób początkujących, które dopiero rozpoczęły naukę języka obcego. Metoda jest prosta i przyjemna. Polega na nalepieniu na przedmioty znajdujące się w domu lub w pracy karteczek z ich nazwami. Metoda ma swoje ograniczenia, ponieważ dzięki niej poznamy tylko słownictwo związane z wyposażeniem naszego mieszkania lub biura, ale na początek będzie jak znalazł.

Nauka słówek z fiszek

Fiszki zdobyły bardzo dużą popularność i są chętnie używane przez osoby w różnym wieku. Wielu lubi tę metodę, wymaga ona dość częstego odświeżania. Fiszki możemy zakupić lub też stworzyć je sami. Najczęściej oprócz tłumaczenia słówka, na odwrocie karteczki znajduje się przykładowe zdanie
z zastosowaniem nowego słowa. To bardzo dobre rozwiązanie, ponieważ ułatwia nam zapamiętanie nowego słowa, a co ważniejsze pokazuje nam jego poprawne użycie w kontekście.

Mapy myśli

Tworzenie map myśli może być czasochłonne, szczególnie jeśli dopiero zaczynamy zabawę z tą metodą. Zastosowanie tej metody pozwala na kreatywne notowanie nowych słów i kojarzenie ich ze sobą. W metodzie wykorzystujemy obrazy, symbole i kolorystykę; czyli wszystko, co ułatwia szybsze zapamiętywanie. Mapy myśli możemy tworzyć na kartce lub też skorzystać z programów specjalnie dedykowanych tworzeniu map myśli, m.in. MindManager, Nova Mind, FreeMind, Intellect Map.

Metoda skojarzeń

Metoda polega na tworzeniu rysunków z wieloma dowolnymi elementami i ich podpisywaniu słowami z języka angielskiego. Możemy rysować dowolne rysunki, a znaczenie słówek sprawdzać w słowniku. Do metody najlepiej założyć oddzielny zeszyt rysunkowy, który będziemy mogli przeglądać w wolnym czasie. Skuteczność metody bazuje na zaangażowaniu obu półkul mózgowych w proces zapamiętywania słówek. Wykorzystujemy w niej zarówno naszą wyobraźnię jak i naszą pamięć. Metoda sprawdzi się najlepiej w przypadku wzrokowców.

Metoda nauki słówek na zasadzie synonimów i antonimów

Tą metodę nauki słownictwa kieruję do osób bardziej zaawansowanych. Ucząc się języka angielskiego w pewnym momencie nasz zasób słów jest na tyle rozbudowany, że zaczynamy poznawać kilka słów określających to samo. Przykładowo przymiotnik ‘sprytny’ w języku angielskim możemy określić za pomocą słowa ‘cunning’, ale również słowa ‘sly’‘devious’‘shrewd’‘crafty’. Grupując synonimy jest nam łatwiej je zapamiętać. Również łączenie w pary słów przeciwstawnych jest dobrą metodą nauki słownictwa (m.in. ‘frugal’ ≠ ‘wasteful’).

Aplikacje do nauki słówek angielskich

W ostatnim czasie powstało wiele różnych aplikacji do nauki słówek. Faktycznie aplikacje mogą wspomóc naszą naukę i wśród najbardziej popularnych wymienia się m.in.: duo lingo, busuu, English idioms and phrases. Aplikacje są najczęściej w pełni darmowe i umożliwiają nam naukę w ciągu dnia, w dowolnej porze i miejscu.

„Wkuwanie słówek”.

Jeżeli znudzą Wam się wszelkie udogodnienia w nauce słówek, pozostaje zawsze tradycyjne i nieśmiertelne kucie słówek na pamięć. Nie jest to aż taka zła metoda, jakby się mogło wydawać. Po pewnym czasie można nawet dojść do dużej wprawy i dobrze wyćwiczyć swoją pamięć.

 

W szkole w gabinecie języka angielskiego, na korytarzu i w bibliotece pojawiły się fiszki ze słówkami obcojęzycznymi, ma to umożliwić uczniom utrwalenie znajomości słówek. Przy okazji, także inni nauczyciele będą mieli możliwość utrwalenia swojej wiedzy językowej.

 

Ankieta

Wśród 52 uczniów i 12 nauczycieli Zespołu Szkół Technicznych w Zielonej Gorze przeprowadzono  badanie, aby stwierdzić , które metody stosują młodzi i starsi do nauki języka obcego i dlaczego te wybierają.

Zadano pytanie: Zakreśl dwie metody z siedmiu, które uważasz za skuteczne i stosujesz ucząc się języków obcych, skomentuj krótko swoją odpowiedź:

  • Przyklejanie karteczek
  • Nauka słówek z fiszek
  • Mapy myśli
  • Metoda skojarzeń
  • Metoda nauki słówek na zasadzie synonimów i antonimów
  • Aplikacje do nauki słówek
  • „Wkuwanie słówek”.

Po zebraniu informacji okazało się, że młodzi ludzie stosują aplikacje do nauki słówek i „wkuwanie słówek” na równi z nauką słówek z fiszek. Dorośli preferują naukę słówek z fiszek i metodę skojarzeń. Za najmniej ciekawe formy nauki uznali uczniowie metody skojarzeń i nauki słówek na zasadzie synonimów i antonimów. Nauczycielom najmniej odpowiadają mapa myśli i metoda nauki słówek na zasadzie synonimów i antonimów. Ta ostatnia nie odpowiada więc ani młodszym, ani starszym. Jedno co jest pewne, nauka słówek wymaga systematyczności. Jak moglibyśmy wyobrazić sobie życie we współczesnym świecie bez znajomości chociaż jednego języka obcego? Umiejętność komunikacji z innymi ludźmi byłaby wtedy niemożliwa. Znajomość języka obcego z pewnością ułatwia nam znalezienie pracy atrakcyjnej i dobrze płatnej, co próbujemy w toku edukacji uzmysłowić uczniom. Swoboda rozmowy w językach obcych pozwala na lepsze poznanie kultur innych narodów. Nauka języków pomaga w nauce innych przedmiotów, ponieważ ludzie, którzy uczą się, osiągają w przyszłości lepsze rezultaty na egzaminach, a ich pamięć jest w stanie przyswoić więcej wiedzy.

Propozycja dla człowieka w każdym wieku:

Skuteczną metodą nauki słówek, którą wykorzystasz są karteczki, które sam zrobisz (tym razem zapisane dwustronnie). Naprawdę warto poświęcić chwilę i wykonać je osobiście (najlepiej, by mieściły się w jakimś małym pudełku). Z jednej strony napisz wersję obcą, z drugiej – polską. W ten sposób możesz uczyć się w dowolnym miejscu. 

Uczestnicy projektu: Sylwia Wiśniewska i Lucyna Hoffman