PARTNERZY

POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA

Organizacja pomocy psychologiczno – pedagogicznej
w Zespole Szkół Technicznych im. M. Kopernika
w Zielonej Górze

informacje opracowała: Jolanta Jenek

 

HARMONOGRAM ZAJĘĆ  DYDAKTYCZNO - WYRÓWNAWCZYCH W ROKU SZKOLNYM 2017/2018

 PRZEDMIOT: język polski                          PROWADZĄCY: Roma Rypson – Goluda

Lp.

Nazwisko i imię ucznia

Sala

Dzień/godzina

 

2 godziny/tydzień

214

WTOREK    14:00 – 14.45

ŚRODA         7:15- 8:00

 PRZEDMIOT: matematyka                           PROWADZĄCY: Joanna Babiś

Lp.

Nazwisko i imię ucznia

Klasa

Dzień/godzina

  1.  

2 godziny/tydzień

216

CZWARTEK     7:15- 8:00

PIĄTEK    13:15 – 14.00

PRZEDMIOT: język angielski                         PROWADZĄCY: Lucyna Hoffman

Lp.

Nazwisko i imię ucznia

Klasa

Dzień/godzina

 

1 godzina/tydzień

218

ŚRODA    14:55-15:40

 

wniosek rodzica o objęcie dziecka pomocą psych-pedagog

 

Podstawy prawne:

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017r. r. w sprawie zasad organizacji i  udzielania  pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. 2017 poz. 1591)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno         -pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach(Dz. U. 2017
    poz. 1643)

Komu udzielana jest pomoc psychologiczno - pedagogiczna?

  • —  uczniom,
  • —  rodzicom,
  • —  nauczycielom

Przepisy nie wymagają , by pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana była jedynie na podstawie opinii wydanej przez poradnię. Szkoła (nauczyciel) może sama inicjować działania w zakresie wsparcia udzielanego uczniom adekwatnie do stwierdzonych w tym zakresie potrzeb z tym, że przy planowaniu udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej uwzględnienia się także zalecenia zawarte w orzeczeniach lub opiniach.

W szczególności potrzeba objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną wynika z:

  • z niepełnosprawności;
  • z niedostosowania społecznego;
  • z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
  • z zaburzeń zachowania lub emocji;
  • ze szczególnych uzdolnień;
  • ze specyficznych trudności w uczeniu się;
  • z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
  • z choroby przewlekłej;
  • z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
  • z niepowodzeń edukacyjnych;
  • z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
  • z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem                za granicą.

Z czyjej inicjatywy jest udzielana pomoc psychologiczno-pedagogiczna?

  • —  ucznia
  • —  rodziców ucznia
  • —  dyrektora
  • —  nauczyciela lub specjalisty, prowadzących zajęcia z uczniem
  • —  pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania
  • —  poradni
  • —  asystenta edukacji romskiej
  • —  pomocy nauczyciela
  • —  asystenta nauczyciela lub osoby, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy z dnia  
      14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, zwanej dalej „ustawą”, lub asystenta  
      wychowawcy świetlicy, o których mowa w art. 15 ust. 7 ustawy
  • —  pracownika socjalnego
  • —  asystenta rodziny
  • —  kuratora sądowego
  • —  organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotu działających na rzecz rodziny,
      dzieci i młodzieży

W szkole pomoc psych. – ped. jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów.

Inne formy :

1) klasy terapeutyczne;

2) zajęcia rozwijające uzdolnienia;

3) zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się;

4) zajęcia dydaktyczno-wyrównawczye;

5) zajęcia specjalistyczne: korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym;

6) zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu – w przypadku uczniów szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych;

7) zindywidualizowana ścieżka kształcenia;

8) porady i konsultacje;

9) warsztaty.