Wirtualne Laboratoria – sukces innowacji

Możliwość ta została  zaoferowana poprzez opracowanie i wdrożenie innowacyjnego sposobu dostępu do tego oprogramowania - wirtualny dostęp oraz współużytkowanie wielu szkół aplikacji znajdujących się poza infrastrukturą danej szkoły przez Internet .
Wdrożono więc system  Wirtualnych Laboratoriów Logistyczno-Spedycyjnych i Magazynowych (WLLSiM). WLLSiM przeznaczone są dla kierunku kształcenia technik logistyk (prowadzenie zajęć w ramach laboratorium logistyczno-spedycyjnego oraz laboratorium magazynowego). Opracowano podręcznik dla nauczycieli, uczniów, dodatkowe materiały dydaktyczne w formie elektronicznej: szkolenie, prezentacje, filmy, dokumentacje w formacie PDF) zgodne z obowiązującą Podstawą Programową Kształcenia w Zawodzie Technik Logistyk 342[04].

Produkt projektu "Wirtualne laboratoria - sukces innowacji" to dwa  elementy:

 1) Innowacyjnego narzędzia edukacyjnego (WLLSiM) oraz programu nauczania z wykorzystaniem tego narzędzia w realizacji laboratorium logistyczno-spedycyjnego i laboratorium magazynowego.

 2) Innowacyjnej metody kształcenia z wykorzystaniem Wirtualnych Laboratoriów (w ramach projektu zostaną wskazane kierunki kształcenia, dla których będzie możliwe opracowanie dedykowanych im Wirtualnych Laboratoriów).

Takiej inicjatywy nie było nigdy dotąd w żadnym kraju – setki szkół uzyskały  dostęp poprzez Internet do zaawansowanego oprogramowania biznesowego klasy ERP. Pierwszy tydzień września 2012r. to rozruch techniczny Wirtualnych Laboratoriów.

Zajęcia mają kształtować umiejętności łączenia teorii z praktyką i utrwalenie dotychczas nabytych wiadomości, wyrobić u uczniów umiejętność samodzielnego i właściwego stosowania przepisów.  Do zajęć przystępują uczniowie wykazujący odpowiedni poziom wiedzy teoretycznej i posługują się językiem fachowym. Na zajęciach nauczyciel demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczenia.

W przeciągu trzech pierwszych tygodni września 2012 r. kilka tysięcy uczniów i uczennic z całego kraju rozpoczęło edukację  na najwyższym światowym poziomie. Przyszli technicy logistycy będą pierwszą grupą uczniów w Polsce, którzy zamiast czytać o zaawansowanym oprogramowaniu wykorzystywanym w przedsiębiorstwach, zaczną je wykorzystywać w swoich szkołach do nauki. Uczniowie Ci w jednej chwili przeniosą się wirtualnie do firm, zasiądą przed ekranem komputera i otrzymując to samo narzędzie informatyczne co przedsiębiorcy, będą musieli rozwiązywać realne zadania biznesowe.

Harmonogram wdrożenia Wirtualnych Laboratoriów podzielony został na trzy etapy (okresy te uwzględniają specyfikę pracy szkół we wrześniu):

1. Pierwszy tydzień września 2012 r.
Rozruch techniczny Wirtualnych Laboratoriów we wszystkich szkołach – w poniedziałek (03.09.2012 r.) do wszystkich szkół, które wyraziły chęć wdrożenia WL, został wysłany mail z loginami do systemu oraz szczegółową informacją o procesie weryfikacji poprawności działania WL w szkołach.
W tym tygodniu nie rozpoczęliśmy  pracy z uczniami .Okres ten posłużył wykryciu i rozwiązaniu wszystkich ewentualnych problemów oraz indywidualnej pracy nauczycieli z systemem. Zapewniony został  szeroki dostęp do wsparcia konsultantów informatyczno – technicznych oraz zespołu merytorycznego.

2. Drugi tydzień września 2012 r.
Rozruch merytoryczny Wirtualnych Laboratoriów we wszystkich szkołach - w poniedziałek (10.09.2012 r.) do wszystkich szkół został wysłany mail z materiałami i wskazówkami umożliwiającymi rozpoczęcie pracy z uczniami w systemie.
Kluczowe, dla sukcesu wdrażania Wirtualnych Laboratoriów w szkołach, jest uzyskanie zainteresowania uczniów pracą w systemie biznesowym. To, co jest największym atutem WL, jest również dużym zagrożeniem – uczniowie, którym zakomunikowano rozpoczęcie nauki z wykorzystaniem wirtualnych firm, spodziewają się produktu zbliżonego do komputerowych gier strategicznych. Otrzymują natomiast oprogramowanie biznesowe, które całkowicie różni się od narzędzi do zabawy, jest to narzędzie do pracy. Pierwsze zajęcia z uczniami są kluczowe dla sukcesu całego przedsięwzięcia – uczniowie muszą zrozumieć, że będą pracować na tym samym systemie informatycznym, jaki w tym samym czasie wykorzystują pracownicy firm logistycznych i produkcyjnych. Uczniowie muszą zrozumieć, że wykonując kolejne ćwiczenia w systemie, wykonują identyczne zadania, jak te wykonywane w firmach.

 3. Trzeci tydzień września 2012 r.
Osiągnięcie pełnej funkcjonalności Wirtualnych Laboratoriów. W trzecim tygodniu września dotrą do szkół paczki zawierające wydrukowane skrypty (30 szt. I tom, 30 szt. II tom), podręcznik (8 szt. I tom, 8 szt. II tom) oraz cały zbiór innych materiałów, które udostępnione są już obecnie w postaci cyfrowej na stronie internetowej projektu www.laboratoria.wsl.com.pl
Od tego momentu nasza szkoła będzie mogła  w pełnym zakresie rozpocząć pracę z wykorzystaniem Wirtualnych Laboratoriów. Wspólnie z Wyższą Szkołą Logistyki i firmą L-Systems szkoły rozpoczną trwałe osadzanie Wirtualnych Laboratoriów w polskim systemie oświaty oraz ich dalszy rozwój.

Realizatorzy projektu:
 - Wyższa Szkoła Logistyki (Beneficjent / Lider Partnerstwa)
 - L-Systems (Partner)

Instytucja Pośrednicząca (instytucja kontrolująca realizację projektu):
 Departament Funduszy Strukturalnych w Ministerstwie Edukacji Narodowej

W szkoleniu dla nauczycieli z ramienia naszej szkoły  uczestniczyły mgr inż.Agnieszka Ciągło  oraz mgr Monika Kozłowska.

Materiał opracowała Agnieszka Ciągło na podstawie materiałów szkoleniowych oraz materiałów WSL www.laboratoria.wsl.com.pl.